Månadens Artist: Shakira


Jag vet att det var länge sedan jag skrev ett nytt inlägg om Månadens Artist så jag tänkte att jag ska göra det nu. Jag kollade i genom mitt arkiv och såg att jag inte skrivigt om Shakira så denna månaden blir det om den underbara Shakira. Det kommer senare om Månadens Skådespeare/Skådespelerska så håll utkik.

Fullständigt namn: Shakira Isabel Mebarak Ripoll
Född: 2 februari 1977 i Barranquilla i norra Colombia.

Shakira är sångerska och låtskrivare men på senare år så har hon blivigt goodwill-ambasadör för Unicef. Hon har också varit den enda sångerskan från Sydamerika som fått en singeletta på Usa's Billboard lista som listar dom mest spelade låtarna på radio och hur bra dom sålts.

Hennes pappa har libanesiskt påbrå och hennes mamma både spanska och italienska. Hon kan därför engelska, Spanska och Portugisiska flytande. På arabiska betyder Shakira Tacksam men namnet Shakira har också en annan ordförklaring: "graciös kvinna".


Shakira var ofta med i olika skoluppsättningar och när hon blivigt 14 år (1991) så debuterade hon med albumet "Magia" som betyder magi och hennes nästa album "Peligro" som betyder Fara fick inga framångar så hon tog paus i ungefär ett år för att skådespela i en såpa som heter El Oasis. År 1995 gav hon ut sitt tredje album: Pies Descalzos som betyder Barfota och det fick stor framgång.

Album:
1991 Magia


1993 Peligro


1995 Pies Descalzos


1998 ¿Dónde Están los Ladrones?


2001 Laundry Service


2005 Fijación Oral Vol. 1


2005 Oral Fixation Vol 2


2009 She Wolf (Spanskutgåva: loba)


2010 Sale el sol (engerlsutgåva: The Sun commes out)


Shakira gästskådespelar även i tv serien Wizards of waverly Place med bland andra Selena Gomez.Här under är del ett av det avsnittet. Om du vill se del 2 så klicka här och del 3 här.


Låten ¿Dónde Estás Corazón? skrev Shakira på en järnväggsstation på vägen hem från när hon skådespelat i El Oasis.


¿Dónde Están los Ladrones? (betyder "Var är tjuvarna?) som är hennes tredje album kom ut tre år efter Magia. Shakiras väska, där hon hade alla låtarna, stals när hon skulle åka till Miami så det är så hon kom på namnet till albumet.
 

Whenever,Wherever




Hips Don't Lie - feat. Wyclef Jean




Antes de Las Seis



Kram Erica

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0